کد مطلب: 205384
اصلي‌ترين دلايل خستگي و بي حالي بدن
خستگي و بي حالي بدن مي‌تواند ناشي از طيف گسترده‌اي از عوامل باشد.
تاریخ انتشار : 1400/12/02 14:22:33
نمایش : 649
به گزارش هفت چشمه، خستگي و بي حالي گرچه به خودي خود يک بيماري محسوب نمي‌شود؛ اما مي‌تواند نشان دهنده شرايط نامساعد بدن باشد. امروزه بسياري از افراد به طور موقت يا دائمي از خستگي و بي حالي رنج مي‌برند.

در اين مطلب به اصلي‌ترين دلايل بروز اين حالت مي‌پردازيم:

۱- کمبود خواب: بديهي است که کم خوابيدن اثرات منفي بي شماري بر روي بدن دارد که مهمترين آن احساس خستگي است. يک فرد بالغ بايد به طور معمول ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابد. براي داشتن خواب مناسب توصيه مي‌شود از يک برنامه مشخص پيروي کرده و در ساعت مقرري به بستر برويد.

۲- آپنه خواب: برخي افراد گرچه به ميزان کافي مي‌خوابند؛ اما به دليل وجود آپنه، کيفيت خوابشان تحت تاثير قرار مي‌گيرد. آپنه يا توقف تنفسي در خواب به حالتي اطلاق مي‌شود که تنفس فرد در خواب به طور موقت (بيش از ۱۰ ثانيه) متوقف شود. وقوع هر آپنه باعث بيدار شدن موقت فرد از خواب بدون آن که خود بداند، مي‌شود. در نتيجه گرچه فرد ميزان کافي در بستر بوده است؛ اما کاهش کيفيت خواب منجر به خستگي او خواهد شد.

۳- عدم مصرف کالري لازم: کم غذا خوردن مي‌تواند باعث ايجاد بي حالي و خستگي شود. کمتر کسي مي‌داند که رژيم غذايي اشتباه هم مي‌تواند منجر به چنين حالتي شود. از اين رو، توصيه مي‌شود رژيم غذايي حاوي کربوهيدرات‌هاي پيچيده و غني از پروتئين داشته باشيد. براي مثال، تخم مرغ و نان کامل مي‌توانند گزينه مناسب براي وعده صبحانه باشند.

۴- کم خوني: کم خوني در زنان رايج‌ترين دليل بروز خستگي و بي حالي است؛ زيرا آن‌ها به طور طبيعي در طول دوره ماهانه خون از دست مي‌دهند. عادت ماهانه در زنان باعث کمبود آهن شده و آن‌ها را در خطر کم خوني قرار مي‌دهد. گلبول‌هاي قرمز مسئول انتقال اکسيژن به اندام‌ها هستند و کم خوني باعث اختلال در روند اکسيژن رساني بدن و در نتيجه خستگي و بي حالي مي‌شود.

۵- افسردگي: گرچه بسياري افسردگي را يک بيماري رواني مي‌دانند؛ اما کمتر کسي به اين نکته توجه دارد که اين بيماري بر روي جسم تاثير مي‌گذارد. از رايج‌ترين علائم افسردگي مي‌توان به خستگي، بي اشتهايي، و سردرد اشاره کرد. اگر براي چند هفته از خستگي رنج مي‌بريد، بهتر است به پزشک مراجعه کنيد.

۶- کم کاري تيروئيد
۷- زياده روي در مصرف کافئين
۸- عفونت مجاري ادراري
۹- ديابت
۱۰- کم آبي بدن
۱۱- بيماري‌هاي قلبي
۱۲- کار در شيفت شب
۱۳- آلرژي غذايي
۱۴- فيبروميالژيا (سندرم درد اسکلتي – عضلاني مزمن)

منبع: وب ام دي

انتهاي پيام
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg